به همين مناسبت بر آن شديم تا به انتشار نظرات و ديدگاه هاي اهل سنت درباره اين بزرگ مرد تاريخ دست زنيم.
**در صفحه 115، جلد 13 از کتاب کنزالاعمال از جناب ابوبکر آمده است؛ "هرکس دوست دارد به مردي بنگرد که نزد رسول خدا «ص» عظيمترين منزلت را داشت و قرابتش نيز به آن جناب نزديکتر و دخالتش در رفع حوايج آن جناب و بينيازي خودش از ديگران بيشتر بود به اين مرد يعني علي نگاه کند."
**همچنين از عمر بن خطاب درباره امام علي(ع) که در صفحه 97 کتاب المناقب الخوارزمي، عنوان شده است: " او (علي«ع») مولاي من است. زيرا پيامبر شرف را در ولايت علي ميديد. لذا ميگفت: نسبت به افراد شريف و با شخصيت محبت و دوستي از خود نشان دهيد و در رابطه با حفظ آبروي خود از افراد پست و بيشخصيت بپرهيزيد و برحذر باشيد و دانسته باشيد که هيچگونه شرفي به درجه تماميت نرسيد مگر به ولايت علي.
**از امام حسن بصري در صفحه 6 جلد هشت کتاب البدايه و النهايه آمده است: خدا علي را رحمت کند. به خدا سوگند که او براي دشمنانش همچون تيري صائب و به هدف خورده از جمله تيرهاي الهي بود و از همه داناتر و از همه به پيامبر نزديکتر و درويش اين امت بود. چنانکه به مال دنيا رغبتي نداشت و در فرمان پذيري امر الهي نيز سستي به خرج نداد و از ملامت نکوهش گران باک نداشت و قرآن محور هدف و دانش و عمل او بود و از اين راه بر بهشتي زيبا دست يافت.
**امام شافعي هم درباره شخصيت امام علي(ع) گفته بود: ايشان در جواب فردي که به او گفت: در اين مساله با علي بن ابي طالب مخالفت نمودهايد، گفت: اين مسئله را از علي با سند و دليل ارائه کن تا پيشاني بر خاک بگذارم و اظهار خطا کنم و از رايم برگردم و به راي علي تمسک جويم، اين مطلب در صفحه 11، جلد سوم از کتاب الائمه الاربعه آمده است.
**از امام ابوحنيفه هم در صفحه 50 جلد دوم از کتاب الاصابه ابن حجر نقل شده است که: در جنگ ميان علي و مخالفان او حق به جانب علي بود.
**در صفحه 22 تا 24، جلد پنج کتاب صحيح بخاري، از امام بخاري هم آمده است: "ايشان در کتاب صحيح بخاري به نقل مناقب حضرت علي «ع» پرداخته که از آن جمله روايات مربوط به کنيه ابوتراب، دادن پرچم پيروزي در روز خيبر به علي و حديث منزلت است. او از خليفه دوم نقل ميکند: پيامبر رحلت فرمود در حالي که از علي راضي بود."
** همچنين در نقلي از امام احمد بن حنبل در صفحه 117، جلد چهارم از کتاب الائمه الاربعه آمده است: "عبدالله فرزند احمد بن حنبل از ايشان نقل ميکند: «علي بن ابي طالب از اهل بيت است و کسي با آنها قابل مقايسه نيست.» عبدالله همچنين نقل ميکند: در حق علي بايد بگويم که خلافت علي را مقام و منزلت نداد، بلکه علي به خلافت منزلت بخشيد."
** امام فخر رازي هم درباره شخصيت حضرت علي(ع) گفته است: "هرکه علي «رض» را پيشواي ديني خود قرار دهد حقا به دستاويز محکمي در دين و دنياي خود چنگ زده است." اين مطلب را شما مي توانيد در صفحه 205، جلد اول کتاب تفسير کبير بيابيد، همچنين در صفحه 207 اين کتاب باز از امام فخر رازي نقل شده است: "هرکه در دين خود به علي بن ابي طالب اقتدا کند حقا هدايت يافته است به دليل آنکه پيامبر «ص» فرمود: خداوندا حق را بر همان محوري بگردان که علي ميگردد".
**مفسر معروف اهل سنت، ثعلبي مي گويد: هنگامي که پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله تصميم بر هجرت از مکه به مدينه گرفت، براي تحويل امانت هاي مردم و پرداخت پول هاي آنان، علي عليه السلام را به جاي خود قرار داد و شبانه به سوي «غار ثور» حرکت کرد. و فرمان داد علي عليه السلام در بستر او خوابيده و پارچه ي سبز رنگي (برد خضرمي) که مخصوص خود پيامبر صلي الله عليه و آله بود، روي خويش بکشد. مشرکان، در همان شب، اطراف خانه ي پيامبر صلي الله عليه و آله را محاصره کردند.
در اين هنگام ايزد، به «جبرئيل » و «ميکائيل » وحي فرستاد: «من، بين شما برادري ايجاد کردم و عمر يکي از شما را طولاني تر کردم، کدام يک از شما حاضر است ايثار به نفس کند و زندگي ديگري را بر خود ترجيح دهد؟» . هيچ کس حاضر نشد. به آنان وحي کرد: «اکنون علي عليه السلام در بستر خوابيده است و آماده ي فداي جان خود خواهد بود به زمين رويد و حافظ و نگاهبان او باشيد» .
هنگامي که جبرئيل بالاي سر و ميکائيل پايين پاي علي نشسته بودند، جبرئيل مي گفت: «به به! آفرين بر تو اي علي! ايزد، به واسطه ي تو، بر فرشته گان افتخار مي کند.» . ناگاه آيه ي «ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤوف بالعباد» نازل شد.
و در آن، صفات علي عليه السلام بيان گرديد.(تفسير نمونه، آيه الله مکارم شيرازي و جمعي از نويسندگان، ج 2، ص 46 ; رک: الغدير، ج 2، ص 44)
ابن ابي الحديد معتزلي که از اهل سنت است - درباره ي تفسير اين آيه معتقد است که حماسه ي علي عليه السلام در ليلة المبيت - شب خوابيدن به جاي رسول الله صلي الله عليه و آله - مورد تاييد همه است جز کساني که مسلمان نيستند و افراد سبک مغز...، آن را انکار نمي کنند .(شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 3، ص 270 ; احياء العلوم، غزالي، ج 3، ص 238 ; نزهة المجالس، صفوري، ج 2، ص 209 ; فصول المهمه، ابن صباغ مالکي; تذکرة الخواص، سبط ابن جوزي حنفي، ص 21 ; مسند احمد حنبل، ج 1، ص 348 ; تاريخ طبري، ج 2، ص 101 تا 99 با سيره ي ابن هشام، ج 2، ص 291 با تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 29.)
ب - آيه 3 از سوره ي 9 (توبه) «واذان من الله ورسوله الي الناس يوم الحج الاکبر ان الله بري ء من المشرکين ورسوله فان تبتم فهو خير لکم وان توليتم فاعلموا انکم غير معجزي الله وبشر الذين کفروا بعذاب اليم » .
و اين اعلامي است از ناحيه ي ايزد و پيامبرش به [عموم] مردم در روز حج اکبر [روز عيد قربان] که ايزد و پيامبر او، از مشرکان بيزارند. اگر توبه کنيد، به نفع شما است و اگر سر پيچي کنيد، بدانيد شما نمي توانيد خدا را ناتوان سازيد [و از قلمرو قدرت اش خارج شويد ] و کافران را به مجازات دردناک مژده ده.
**حسکاني، از عالمان و محدثان اهل سنت، در بيان خصائص و فضائل امام علي، در کتاب شواهد التنزيل، چنين بيان مي کند: روزي معاويه به سعد بن ابي وقاص، گفت: چرا علي عليه السلام را سب نمي کني؟ سعد در پاسخ گفت: من سه موضوع را که رسول خدا (ص) درباره علي عليه السلام فرموده، بياد مي آورم، از اين رو به آنحضرت ناسزا نمي گويم و اگر يکي از اين سه خصلت در من بود، برايم بهتر بود از آنچه که خوشيد بر آن مي تابد:
۱. شنيدم رسول خدا (ص) در بعضي از جنگها، علي عليه السلام را در مدينه به عنوان جانشين خود گذارد، و براي جنگ، مسافرت کرد، علي عليه السلام به رسول خدا عرض کرد: آيا مرا با زنان و کودکان، مي گذاري و خود به ميدان جنگ مي روي؟.
رسول خدا (ص)به علي عليه السلام فرمود: أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَي إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي.
۲. شنيدم در جنگ خيبر، رسول خدا (ص)فرمود: فردا پرچم را دست شخصي مي سپارم که هم او خدا و رسولش را دوست دارد، و هم خدا و رسولش او را دوست دادند، ما در انتظار بوديم، ببينيم اين افتخار به چه کسي مي رسد، فرداي آن روز، رسول اکرم، پرچم را بدست جانشين خويش، علي عليه السلام سپرد.
۳. فضيلت سوم، هنگامي که اين آيه نازل شد: إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً. رسول خدا، علي عليه السلام و فاطمه و حسن و حسين را طلبيد و گفت: خداوندا اينها اهل بيت من هستند.
انتهاي پيام/